Pages

Saturday, February 26, 2011

RenUnGKan SEkeTika hiDUp iNI!

Jika kita dapat tahu bahawa kita akan mati 1 minggu kemudian, Apakah yang akan kita lakukan? Meminta maaf dengan ibu, ayah, abang, kakak, adik, teman, musuh, cikgu dan mereka yang dilukai secara tidak sengaja?
Ataupun selesaikan segala masalah yang belum diselesaikan, seperti hutang, pekerjaan, janji, hasrat, cita-cita, impian atau budi? Ataupun akan menangis, kecewa atau hampa?
Ataupun kita akan berdoa agar diampuni segala dosa, kesilapan, kelalaian, pemikiran dan perbuataan kita? Cukupkah masa yang kita ada? Dapatkah kita selesaikan semua ini dalam masa yang amat terhad ini?
Jika jawapankita TIDAK! Maka kita harus menghargai masa ketika kita masih hidup di dunia ini! Kita harus menghargai saat-saat yang masih diberikan olehNya kepada kita!
Kita harus menghargai masa kita ketika kita masih berpeluang untuk menghirup udara, merasa pergerakan angin disekitar kita, mendengar kicauan burung dan deseran daun-daun, melihat keindahan alam, merasa pahit dan manisnya makanan kita kerana kita pasti akan merindui semua perasaan dan kenikmatan ini di dunia akhirat kelak!
Dan caranya kita menghargai peluang yang diberikan, terpulanglah kepada kita untuk memilihnya kerana kita dikaruniai akal dan fikiran untuk menilai apa yang baik dan apa yang buruk!
Pastinya kita akan memilih yang baik dan ingin pulang kepadaNya. Kita datang dari Dia, kita kembali kepadaNya, Allah Pencipta.

No comments:

Post a Comment

KLICK UNTUK DUIT TABUNG