Pages

Sunday, December 12, 2010

Tuntutan Keluarga

Satu keluarga bahagia dalam perjalanan di tahan orang asing dan di bawa pergi ke tempat yang amat asing bagi keluarga ni. Si ayah dan ibu di tempatkan dalam banglo mewah siap dg air pancur, kemudahan macam dalam mahligai. Malangnya anak-anak mereka tidak dibenarkantinggal bersamadengan mereka tetapi di bawa pergi, di belasah, di pukul, di henyak semau nya tanpa belas kasihan. Kata orang asing itu anak mereka ada buatsalahdan mereka hanya mahu anak-anak mereka dan si ibu dan ayah boleh lihat tapi takkan dapat membantu anak-anak mereka lagi.

Si ayah dan ibu hanya mampu melihat dan mendengar lolongan, raungan anak-anak mereka tanpa mampu berbuat apa-apa. Hancur luluh hati mereka melihat anak-anak di perlakukan demikian rupa, berdarah, patah riuk, menjerit, meminta belas kasihan ibu dan ayah mereka... ibuuuu... . ayaaaahhh... tolong buuu,.. sakiiiit.. ayaaaaahh.. tolong ayaaaahh.. sakiiittt, tolooongggg !! tapi orang asing itu berterusan memukul, menghenyak, membelasah anak-anak mereka tanpa belas kasihan ! Pastisedih, sayu, pilu, merobek-robek hati, meruntun jiwa dan perasaan. Luluh hati memandangnya namun kita tak mampu 
berbuat apa-apa atau mengubahnya.
Apa perasaan kita jika berada dalam situasi sedemikian ?
Tergamakkah kita melihat anak-anak kita sedemikian rupa ?
Bagaimana perasaan anda jika ini berlaku kepada ahli keluarga anda ?
Fikirkan !!! dan Fikirkan sedalam-dalam nya kerana kita semua akan menempuhnya !
[scroll kebawah]

Kuu an-fusakum wa-ahlikum naro..
"Peliharalah diri mu dan ahli keluarga mu dari api neraka"at-tahrim, ayat 6
Saudara/saudariku,
begitulah apa yg antara kita akan tempuh. Sebagaimana kita punya isteri, anak pinak, saudara mara, sahabat, jiran tetangga, maka demikian lah juga di akhirat kelak di hari pembalasan dan setelah kita di tempatkan ke tempat yang selayak nya buat kita samada Syurga atau Neraka. Isteri, anak-anak kita, ibu bapa kita, kawan-kawan, taulan akan berkampung di lace w:st="on"sana lace juga bersama kita.
Di manakah kita dan di manakah tempat mereka ? adakah bersama kita di Syurga atau terpisah di Neraka.
Bagaimana seorang ibu, seorang ayah senang di syurga sedangkan anak-anak nya di azab, dilayurkan api diazab dlm Neraka ? bagaimana seorang suami aman di syurga sedangkan isteri nya di neraka.
Di mana si polan yg terkenal di kg kita dahulu ?
'oh beliau di neraka jahim, rupanya dia makan dari 
rezeki haram dan tidak memberatkan solatnya'
Di mana si polan yg dahulu nya selalu ke masjid ? 
'oh dia berada di perkampungan di jannatun Firdaus'
Dimana kawan-kawan mu yang karib dengan mu dahulu ?

'.. di neraka wiil di azab kerana tidak mau mereka 
mendengar nasihat ku'
dimana pemimpin si polan yg dahulu nya mewah dan sombong itu ?
'.. oh, aku lihat dia di heret ke al-jahim'
Bagaimana kamu ? oh aku berada di al-makwa bersama isteri dan anak-anak ku, kami punya dayang-dayang, bidadari buat peneman, penghibur diriku, isteri dan anak-anak ku. Kami aman di lace w:st="on"sana lace dan syukur kehadrat Allah subhanahuwataala, benarlah janji nya, setiap yg hidup pasti mati dan setiap orang akan dibalas mengikut amalan nya. Dan baru ku tahu bidadari tu bukan penghibur aku sahaja tapi mereka juga menghibur isteri ku seolah seorang anak kecil di belaiibunya hingga leka isteri ku seolah bayi dalam pelukan ibunya. Dan baru ku tahu bukan ku perlu kepada bidadari itu kerana nafsuku semata seperti ku fikir di dunia dulu, bahkan mereka lah ahli keluarga ku sekarang. Nafsu ku lebur di syurga dan mereka bersama ku memuji-muji kebesaran Allah Tuan ku, Pencipta ku. Kerana abdi kepada nya aku dimasukkan di sini, dan sinilah aku menemui hakikat kehidupan dan pengabdian kepada Allah, Tuhan ku yang satu.
Benarlah pesan Nya dahulu 'Tidak Ku jadikan jin dan manusia itu kecuali untuk mengabdi diri kepada Ku'
Mahukah kita biarkan anak-anak kita di siksa di neraka dan kita berhajat ke syurga tanpa mereka. Ke syurgakah kita tanpa mereka ? Bersenang lenang, bersimpuh di depan-depan dipalit lo' lo'o wal marjan.
Maka jalankanlah tanggungjawab anda sebagai ibu bapa, dan ingatlah pesan tuhan mu
'Peliharah dirimu dan keluarga mu dari azab api neraka'
Hanya dua jalan di dunia, dosa atau pahala
Hanya dua pilihan di akhirat, syurga atau neraka
Bimbinglah diri mu dan ahli keluarga mu kejalan yg benar. Allah telah mengingatkan kita bahawa akhirat itu penuh dengan tangisan, penuh dengan penyesalan, penuh dengan kekusutan, penuh dengan kesusahan kecuali mereka yg beriman dan beramal soleh dan berpesan dengan kebenaran dan kesabaran.
Wassalam,
[jika ini baik buat renungan, minta di hebahkan pd sahabat2 lain]

No comments:

Post a Comment

KLICK UNTUK DUIT TABUNG